miercuri, 12 ianuarie 2011

De ce am renuntat?

   Multi ma intreba de ce am renuntat la un statut bine platit pentru criza actuala, si am ales sa revin la un job pe care il practicam cu ceva ani in urma.. cam opt ani.. si anume.. consilier vanzari.
   O sa incep sa raspund astfel incat sa ma inteleaga cei care nu stiu.:

1. Am renuntat la functia de manager deoarece prefer sa imi pastrez moralitatea intacta, astfel incat.. eu, prin manager, inteleg si acel om care reuseste sa planifice, sa coordoneze si sa evalueze lucrurile si oamenii astfel incat avantajul sa fie de ambele parti, atat de partea celui care conduce cat si de partea celui condus, atat de partea ofertantului cat si de partea consumatorului. Si aici as putea sa exemplific multe tehnici si sa detaliez ce inseamna asta. Nu pot insa sa fiu managerul in avantajul unui singur om, nu pot sa fiu managerul unui om care atunci cand ii este in dezavantaj imi spune " retine NU ESTI SEF/MANAGER" iar cand ii este in avantaj imi spune " RETINE, ESTI SEF/MANAGER! TREBUIE SA FII DUR" "Nu ai dreptul sa iei decizii" "Trebuie sa iesi singur decizii" "de ce ai luat decizia aia!?" "de ce nu ai pus decizia in aplicare" . daca simte ce gandesc.. analizeaza si imi da unul din aceste raspunsuri. Am renuntat la acest statut deoarece sunt capabil sa imi asum niste riscuri, si orice bun manager o face, este adevarat cat mai putine, dar nu accept sa lucrez alaturi de un "mentor" care nu isi asuma riscuri, si care pentru orice gaseste vinovat pe oricine.. numai pe insusi el, nu. Nu accept sa mai lucrez cu oameni care in fata mea nu indraznesc sa spuna adevarul si sa faca fata unei confruntari, in schimb prin telefon apeleaza la amenintari, jigniri, si lucruri nedemne de un sef. Nu accept sa fiu platit ca manager.. daca asta inseamna SA AUZI DOAR CE TREBUIE, desi se vrobeste mai mult si e bine sa analizezi tot. SA VEZI DOAR CE TREBUIE, desi pentru a lua o masura corecta trebuie sa vezi tot. SA SPUI DOAR CE VREA, desi respectul inseamna sa spui ceea ce simti si nu sa lingusesti, din contra.. te exprimi, ceri pareri.. dezvolti sau inchizi.. DAR CE MANAGER SA INTELEAGA ASTA? unul care spune NU, NU, NU, PROSTII, NU VREAU SA AUD, PROSTII, NU, NU... si dupa un timp de intreaba de ce nu ai facut nimic din ceea ce ai vrut sa faci iar el iti spunea "NU".

2. Am renuntat la acest job aici unde lucrez, deoarece am aflat( aici) ca.. pentru a avea SUCCES, trebuie sa minti mult,sa inseli, sa spui povesti, sa fii neserios, sa nu iti respecti colaboratorii ci sa ii tratezi ca pe niste "sclavi umili" sa uiti practic cum ai ineput si datorita cu ai ajuns sa prosperi si sa le dai un sut in fund celor ce te-au ajutat. Aceste lucruri nu sunt ceea ce imi doream eu sa invat, si sunt contrare principiilor mele. Vreau sinceritate, moralitate.. bun simt si adevar. Poti sa obtii succes si cu ele, cu atat mai mult cu cat aceste ingrediente lipsesc in afacerile zilelor de azi, fie ca este vorba de servicii sau produse... totul este o amabilitate falsa.. dar aici nici macar asta nu exista. Zambetul este pe bani astazi!

3. 90% din actele societatii sunt intcomite si semnate de mine.. lucru care nu este normal intr-o sc care are un numar mare de angajati si de magazine..deci.. zeci de departamente intr-o singura persoana.. personal, logistica, juridic, o parte din contabilitate, infiintare desfiintare.. puncte de lucru si societati... relatia cu toate autoritatile... etc.. totusi am o familie, si am o limita, am nevoie de timp si pentru viata mea.

4. M-am nascut un om simplu. sunt mai fericit traind simplu, si prefer sa raman simplu... invat mai mult din asta. Atunci cand lucrurile devin complexe.. problemele la fel. Nu fug de probleme.. dar vreau unele simple ;) pt moment.

5. O societate trebuie sa investeasca intr-un om, un intreprinzator trebuie sa aiba capacitatea de a prinde si a dezvolta acel potential benefic societatii din omul pe care l-a angajat. Un lider, un patron, trebuie sa iti dea o tema... la care poate tu gandesti diferit si lucrurile se schimba.. nu sa iti ceara sa propui tu atat tema, cat si raspunsul. Nu sa iti reproseze ca esti angajat sa ii aduci ideii. la care nu te incurajeaza.. Eu unul am o mie de ideii.. si as angaja pe cineva.. ca manageri pe fiecare idee.. le dau ideea, le analizez potentialul de a dezvolta.. si ii incurajez sa faca asta. Mi se pare absurd si nedrept sa le cer lor o idee.. o idee imi pot da dupa o prealabila instuire.. de aceea sunt orientat catre companiile multinationale care sunt orientate catre capacitatea si potentiaulul oamenilor de a asimila si dezvolta rapid cunostinte noi.. atat prin empirism cat si prin teoria clasica...aceasta este dezvoltare. Am invatat in patru ani de intervievari si angajari ca nu intodeauna omul cu experienta sau o anumita pregatire teoretica este cel mai potrivit. ci omul cu potential, si foarte important, placere si dorinta pentru ceea ce vrea sa faca. Am avut angajati cu doua facultati si un master.. si nu au reusit sa il depaseasca pe cel cu opt clase. Nici in comportament si nici in gandirea strategica de dezvoltare. Cei cu studii au sentimentul ca le este de ajuns.. pe cand cei care nu stiu nimic vor fi mereu dornici sa invete. Un "mentor" care sa gandeasca asa, de asta am nevoie.

6. Multmesc celor care m-au ajutat in activitatea mea de management din ultimi 4 ani si 7 luni, le urez succes, dar ii rog totodata sa imi tina pumnii!

2 comentarii:

  1. Am schimbat domeniul de activitate si lucrez in IT.

    RăspundețiȘtergere
  2. Din nefericire cam asa se intampla peste tot...in ultimul timp aud si eu folosindu-se cat mai des proverbul "La placinte inainte, la tasboi inapoi." Din ce am observat si la jobul meu actual, "pestele de la cap se impute"...si ei, "mentorii", "directorii" nostri cand e vorba de laude ies imediat in evidenta, ca au facut, ca au rezolvat...dar cand e vorba de reprosuri sau "tragere la raspundere" imediat se dau inapoi si baga "pleava" la inaintare...

    Nu au pic de simt de raspundere! In ziua de azi pentru a fi manager/sef/director trebuie sa calci pe cadavre, trebuie sa iti cladesti fericirea pe suferinta altora...dar ...eu simt ca nu mai este mult...si vor disparea intermediarii, vor disparea job-urile bazate pe "dat din gura" si va veni ERA CREATIEI...

    RăspundețiȘtergere

Sfatul si parerea ta pot fi utile. Implica-te!